dijous, 22 de novembre del 2012

ENTORNS VIRTUALS I MITJANS PER A L’ENSENYAMENT I L’APRENENTATGE

Actualment ens trobem dins d’una societat que està envoltada de noves tecnologies i és perquè som en una època on aquestes formen part de molts dels àmbits de la nostra vida quotidiana: la salut, el treball, les relacions interpersonals i, en un àmbit que a mi em pertoca que és l’educació. Es per això que les escoles d’avui en dia compten amb entorns virtuals i mitjans per al procés d’ensenyament - aprenentatge. A les classes de l’Eduard vaig aprendre que tot són noves tecnologies sí, però que hem de distingir entre els entorns i els mitjans. 


Per una banda, els mitjans digitals són, per exemple les pissarres digitals, els softwares lliures, els ordinadors, els canós de projecció i, per altra banda, els entorns virtuals són aplicacions, espais o serveis informàtics per facilitar la comunicació pedagògica entre els participants del procés d’ensenyament i aprenentatge (alumne – professor) en un entorn web. Els entorns virtuals els fem servir a partir de mitjans digitals, és a dir, no podem fer servir l’aplicació JClic sense l’ús d’un ordinador. Per tant, i com acabo d’avançar, alguns dels entorns virtuals que conec perquè hem parlat d’ells durant les classes és el programa JClic, la plataforma Moodel, les Wikis i els Blocs virtuals. 

Nena utilitzant una pissarra digital

Entorn virtual moodle
A la primera imatge veiem una nena utilitzant una pissarra digital, per tant està utilitzant un mitja digital, en canvi, a la segona imatge veiem la plataforma Moodle que és un entorn virtual perquè és una aplicació web.
M’agradaria fer esment del recurs de la pissarra digital com a mètode de treball. Encara que no hagi utilitzat mai aquest recurs penso que és una oportunitat molt bona per apropar als infants a les noves tecnologies, ja que la mestra els pot ensenyar continguts escolars i, després, posar-los en pràctica a través del recurs de la pissarra digital, fomentant en els nens aprenentatges però a la vegada una experimentació amb les TIC com a forma d’enriquiment dels coneixements.

Ara, em centraré més en els entorns virtuals i a continuació adjuntaré un exemple d’una pàgina web d’un Bloc d’una escola, per tal que veiem com es poden elaborar aquests espais virtuals (què, com posar la informació, qui pot escriure...)
A partir de la sessió en què vam parlar sobre els entorns virtuals i dels aprenentatges que anem fent durant altres classes, he après que els entorns virtuals ens permeten augmentar les possibilitats de comunicació didàctica entre els membres de la comunitat educativa, ja que a partir per exemple d’un bloc els pares i els mestres poden estar en constant comunicació o bé, les mestres de cada classe poden conèixer les sessions que fan les altres a les classes. A més, els entorns virtuals també exerceixen una oportunitat per als mestres per poder treballar diferents àrees del currículum amb els infants, no tan sols a partir d’una classe sinó utilitzant recursos informàtics (Els nens i nenes poden treballar un tema a partir de JClic o bé per desenvolupar la seva comunicació digital poden explicar al Bloc què han fe a l’escola). Tot i això, és molt important que els/les mestres es formin en estratègies didàctiques de les TIC per poder donar varietat de recursos als alumnes i poder-los transmetre els nostres coneixements i una actitud oberta cap a l’ús de les noves tecnologies. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada