Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) han de ser incorporades al currículum d’Educació Infantil, ja que seran una nova forma de la pràctica educativa.
L’etapa d’Educació Infantil intenta afavorir el desenvolupament global de tots els àmbits dels infants (afectiu, motor, social, cognitiu, moral, comunicatiu i funcional) durant tota aquesta etapa educativa. En relació amb aquest fet, el currículum recull els continguts, les capacitats, les àrees de desenvolupament, els objectius... que treballa l’Educació Infantil.
Nena fent un JClic a una pissarra digital |
Després de la reflexió que vam fer amb la Nati sobre la preparació de la nostra escola en la utilització de les TIC i que he esmentat a l’entrada les TIC a l’escola, he entès com és d’important que la incorporació d’aquestes es faci d’una manera global. I és que, en el cas de la meva escola destinàvem algunes hores per anar a l’aula d’informàtica, però realment el que és important és que les TIC siguin presents en la vida escolars dels nens i s’utilitzin en totes les assignatures que s’imparteixen a les aules i, per tant, esdevinguin una nova metodologia de treball per a les mestres. És per això, que les TIC han d’estar i hi són al Currículum d’Educació Infantil. Les pròpies mestres hem de saber educar als nens donant especial importància a tots els contextos en què es poden utilitzar aquestes noves tecnologies.
A una de les sessions amb la Nati, vam treballar el Currículum d’Infantil a partir de l’anàlisi d’una activitat. El recurs que la meva companya i jo vam escollir va ser un que es deia “Un món ple de formes geomètriques”. Si cliquem a sobre de l'enllaç ens podrem descarregar aquest JClic.
Aquesta activitat està realitzada a partir de l’aplicació JClic i conté tot un seguit d’activitats que ens permeten treballar amb els infants les diferents formes geomètriques en els àmbit més pròxims de la seva vida quotidiana (escola, casa i carrer).
A partir d’aquest anàlisi vam veure que es podien treballar dues àrees del currículum: la descoberta de l’entorn i la comunicació i llenguatge.
Aquesta activitat està realitzada a partir de l’aplicació JClic i conté tot un seguit d’activitats que ens permeten treballar amb els infants les diferents formes geomètriques en els àmbit més pròxims de la seva vida quotidiana (escola, casa i carrer).
Els infants escullen què volen tractar |
- La primera àrea (Descoberta de l’entorn) es desenvolupa en el moment en què els nens descobreixen les formes geomètriques que envolten la seva vida quotidiana (escola, carrer i casa) i, per tant, faran un aprenentatge significatiu perquè contextualitzaran els continguts treballats.
- La segona àrea (Comunicació i llenguatge) es treballa perquè amb aquest tipus d'activitats desenvolupem el seu llenguatge matemàtic (aprenen formes geomètriques bàsiques i les associen al seu entorn proper), el seu llenguatge oral (dialoguen entre ells les solucions a l'activitat) i, per últim, el llenguatge escrit (els infants escriuen a l'activitat del JClic). A més d'això, podem dir que l'infant desenvolupa el seu llenguatge digital, perquè al treballar amb un mitjà digital, l'ordinador, estem fent que aprengui noves estratègies per aprendre i, també, aprèn a partir d'un entorn virtual com és el JClic. Per tant, estem afavorint que els nostres alumnes es familiaritzin i entenguin el funcionament de les noves tecnologies.
A més, també vam poder analitzar les capacitats que es treballaven amb aquesta activitat determinada. Es tractaven, doncs:
- La capacitat d’aprendre a pensar i comunicar, ja que s’intenta que els infants puguin emprar els diferents llenguatges (oral, escrit, matemàtic i digital).
- La capacitat d’aprendre a descobrir i a tenir iniciativa, perquè els alumnes descobriran i exploraran el seu entorn immediat.
Aquesta activitat m’ha permès saber relacionar el currículum d’ Educació Infantil amb una activitat informàtica. Abans, quan feia el Cicle d’Educació Infantil, ja vaig fer moltes relacions d’activitats amb el currículum, però mai havia tractat tan a fons el tema de les TIC i crec, que el fet d’analitzar una activitat que tu mateixa esculls m’ha ajudat a entendre el valor de les noves tecnologies a l’escola d’avui en dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada